Berlingske knytter bånd mellem det klassiske håndværk og det moderne liv

DSC_2620.jpg

Jeg rejste mig midt i min morgenmad i dag. Jeg havde anrettet en portion yoghurt og sat mig til bords, men jeg spiste den ikke. Jeg rejste mig. Greb min regnjakke og min pung og cyklede mod Bilkas kiosk. Jeg var så nysgerrig efter at se dagens Berlingske.

For nogle uger siden fik jeg en besked på min blog fra journalisten Alexandra Justice. Hun ville gerne skrive en artikel om, at flere og flere unge hækler, og hun spurgte, om jeg havde lyst til at være case. Jeg var ikke et sekund i tvivl. Jeg ville gerne være case. Ikke så meget fordi jeg gerne ville i bladet, men fordi jeg synes, det er vigtigt at slå et slag for gamle håndværk.

Jeg synes det er vigtigt, at vi forstår og husker, hvordan ting bliver til. Jeg synes det er vigtigt, at vi bevarer en forståelse for, hvordan stoffer konstrueres, så tøj ikke bare er noget vi køber og smider ud et par uger efter.

dsc_2621-1

Det er en uges tid siden Alexandra Justice og fotografen Thomas Lekfeldt besøgte mig i min lejlighed en onsdag formiddag inden jeg skulle til undervisning i statistik. De slog sig ned ved mit spisebord og drak en kop kaffe med mig inden det store fotoshoot gik i gang. De var her i to timer, hvor jeg som en anden hundehvalp slæbte alt mit legetøj frem fra gemmerne. Min stue druknede i garn, hæklerier, bøger og nåle – og det hele blev fotograferet.

I dag kunne jeg så cykle til Bilka i regnvejret og hente Berlingske. Jeg kunne næsten ikke stoppe med at smile, da jeg stod der i kiosken og åbnede bladet. Det var mig der havde hæklet forsiden.

Jeg synes, at det er blevet en smuk artikel med et fantastisk samspil mellem tekst og billeder. Teksten portrætterer det meditative ved sådan en hobby, og billederne forener det traditionelle håndværk med det moderne liv. Det er blevet en vigtig artikel, ikke bare for mig, men for alle os, der hækler, broderer, syer, knytter …

Hvis du ikke selv har mod på at trodse regnvejret og hente avisen, så kan artiklen læses  her: http://www.b.dk/mode/unge-haekler-sig-til-indre-ro

dsc_2622

2 thoughts on “Berlingske knytter bånd mellem det klassiske håndværk og det moderne liv

  1. Super artikel, godt at også de unge kan lide at have et godt stykke håndarbejde i hænderne. Skal hilse fra Sofie Amalie, som desværre ikke lige har opdaget strikke og hæklingens kunst endnu, men jeg håber stadig.

    Like

    1. Tak for de søde ord – og ja, jeg er godt nok glad for, at jeg har opdaget hæklingens kunst, for det giver en ubeskrivelig ro i hverdagen. Måske kan jeg takke dig for inspiration til opdagelsen? Jeg synes, at jeg kan mindes at have haft en fin lille studenterhue siddende på min hvide kjole på Ørestad Gymnasium. Og jeg mindes, at den kom fra dine dygtige hænder?
      Du må hilse Sofie Amalie mange gange. 🙂

      Like

Skriv et svar

