Da havfruehalen blev royal

DSC_0681

Bag Storkespringvandet på Amagertorv ligger en lille oase, hvor fuglene kvidrer, og hvor storbyens stress forsvinder til fordel for duften af søde kager. Der er pastelfarvede vægge, enorme lysekroner, japanske masker og blomster på bordene.

DSC_2748

I en af de lyserøde sofaer sidder caféens ejer Lo Østergaard. Hun har set mine hæklerier i Berlingske, og hun har spurgt, om jeg har lyst til at udstille min famøse hale i Royal Smushi Cafés fem meter høje vindue.

Jeg dansede en lille dans rundt i min stue, da jeg læste beskeden fra hende et par uger tidligere, for jeg ville rigtig gerne udstille mine ting i hendes eventyrlige café.

Vi brugte en eftermiddag på at gøre det hele klar. Lo havde købt den fineste mannequindukke, som vi klædte på i min lyseblå havfruehale. Den allerførste hale jeg hæklede tilbage i 2015.

Lo pyntede den smukke havfrue med perler, mens jeg hæklede tang til hendes hår, og designede en bikinitop af muslingeskaller, så hun kunne forblive jomfruelig med sit lange lyse hår.

Jeg hæklede pastelfarvede gopler, der kunne holde hende med selskab, og vi pyntede hende med glitter.

DSC_2725

Jeg kunne næsten ikke stoppe med at smile, da jeg satte mig op på min cykel den dag og kørte gennem København hjem fra caféen.

I dag sidder hun i caféens fem meter høje vindue og byder de kaffetørstige gæster velkommen. Hun er allerede foreviget på et utal af smartphones, og jeg bliver helt varm indeni, når jeg tænker på, hvordan min hækling har bragt mig vidt omkring – fra Berlingske til Amagertorv.

DSC_0674

Heldigvis er eventyret ikke slut endnu. Lo og jeg har nemlig flere overraskelser i ærmet. Jeg kan afsløre, at du inviteres til bal på slottet tirsdag d. 28. marts kl 19.30, så pak hækletøjet og sæt et stort kryds i kalenderen…

2 thoughts on “Da havfruehalen blev royal

Skriv et svar

